Opdrachtgever:
Koninklijke Gazelle

Locatie:
Dieren

Oppervlakte:
3000m2 kantoor (rijksmonument)
6800m2 montagehal (nieuw)
2000m2 magazijn (nieuw)
5000m2 lakkerij (renovatie)
8500m2 magazijn (renovatie)

Realisatie:
2014/2015

Projectteam: 
Anton Bronsvoort, architect
Henk Geert Blaak, architect – projectleider

Balkje Gazelle

Dit project betreft de transformatie van een verouderde fietsenfabriek tot Gazelle’s Innovation & Production Center, een hypermoderne fietsenfabriek. Zijn oude complex omvatte bedrijfshallen, loodsen en kantoren die in de afgelopen 100 jaar zijn gebouwd (ca. 35.000 m2). Het multidisciplinair team van specialisten ontwierp een compacte productiefaciliteit van 25000 m2.

Belangrijk deel van de ontwerpopdracht was de herindeling van de oorspronkelijke Gazelle bebouwing uit 1912. Dit Rijksmonument was door interne verbouwingen ernstig aangetast en essentiële delen uit het ontwerp van de architecten C.N. van Goor (1861-1945) en G.J. Uiterwijk (1863-1937) waren onherkenbaar. De oorspronkelijke lichthof, een prachtige vide die ruimtelijk alle etages verbindt, is weer teruggebracht. Naast het beschermde rijksmonument is ook de zogenaamde Beltmanvleugel (architect A.G. Beltman (1867-1934) geïntegreerd in de nieuwbouw.

De uitdaging voor ons was om, met behoud van cultureel erfgoed, binnen de bijzondere context  van de Gazellefabriek in Dieren, een compleet nieuwe, productiefaciliteit anno 2016 te realiseren. De combinatie van de eigentijdse architectuur van de nieuwe montagehal en de oorspronkelijke gebouwen draagt bij aan het “Gazellegevoel”; elke dag werken om de beste fietsen te maken. Naast de transformatie van het fabriekscomplex hebben wij ook het interieur vormgegeven.

De unieke monumentale onderdelen (centrale lichthof, trappartij, gangpartij) zijn verweven in het nieuwe interieur. Het rijksmonument is volledig ingericht als kantoor met op de begane grond het bedrijfsrestaurant met vergaderfaciliteiten. De nieuwe montagehal sluit goed aan bij de sfeer van het monument, de lay-out is functioneel, de wanden en plafonds zijn licht van kleur en er is voldoende daglicht. De montagelijnen zijn zo geplaatst dat de medewerkers vrij uitzicht hebben en voorbijgangers kunnen zien hoe een Gazelle wordt gemaakt.